Telia er det samme selskapet som det vi tidligere kjente som NetCom. NetCom var den gangen det ble etablert, i 1991 en undergruppe av Telia, og var allerede den gangen til 95 % andel eid av Telia. I 2010 til 2011 skjedde det en del forandringer i selskapsstrukturen til Telia, noe som til slutt førte til at merkenavnet NetCom ble erstattet med Telia, ettersom NetCom skiftet navn til Telia Norge AS. Gamle NetCom-kunder ble dermed til Telia-kunder.
Telia har sitt eget nett, og de har i tidligere tester fått gjennomgå ganske kraftig, med at de ikke holder mål når det kommer til dekning, om man sammenlikner med Telenor, som driver et eget adskilt mobilnett i Norge.
Dette er en kritikk som selskapet har tatt til seg og i løpet av 2016 har Telia investert en god del i å oppgradere sitt eget nett, både når det kommer til dekning, så vel som når det kommer til nedlastingshastighet. Dette resulterte i at de i Tek.no sin dekningstest for 2017 kom best ut. I 2016 vant Telenor marginalt, men i 2017 er faktisk nettet til Telia klart best, og ledet over Telenor med 11%.
Målet til Telia er å ha en god 4G og 4G+ -dekning i hele Norge, noe som tilsier en nedlastingshastighet på trådløst Internett på 100 Mb/s, det samme gjelder for mobilt bredbånd da det blir brukt det samme mobilnettet.
Dette er en hastighet som tilsier at flere brukere kan gå på nettet samtidig, gjennom den samme internettforbindelsen gjennom telefonen. Man trenger mindre enn halvparten av denne hastigheten for å kunne streame en film i god kvalitet.
Dertil kan det nevnes at det ikke kun er Telia som har dekningshull i sitt nett. Det samme gjelder også for Telenor, selv om Telenor fortsatt har en bredere og sterkere gjennomsnittlig dekning i Norge. Det kan være lurt å sjekke hvilken tilbyder som gir deg best dekning i ditt nærområde, før du velger hva som er best for deg. Om du er mye på farten kan det faktisk være lurt å ha to SIM-kort i mobiltelefonen eller i nettbrettet, en fra hver nettverkstilbyder, for til enhver tid å være sikret forbindelse.
Telia tilbyr flere mobilabonnementer som kan være til fordel for deres mobilkunder. Vi har plukket ut noen av de beste tilbudene som mobilkunder kan trekke fordeler fra:
Svitsj: Ny mobil hver 12te måned
Med Svitsj kan du gjennom Telia “kjøpe” deg en ny mobil hver 12. måned. Grunnleggende betaler du rundt 349 kr for denne tjenesten hver måned. Her er det også inkludert en skjermforsikring, som gir deg en ny mobil om skjermen skulle ta kvelden eller bli knust. Legger du på kr 59 hver måned, er du også forsikret mot andre skader, fuktskader og mot tyveri. Svitsj fører ikke til at du må velge et spesifikt abonnement, men du må ha et av Telia SMART-abonnementene.
Om du vil ha nyeste Samsung Galaxy, for tiden Samsung Galaxy S8, betaler du kr 349 per måned i 24 måneder, med en samlet utgift på kr 8376.
Om du vil ha den nyeste IPhone 7 128 GB, så må du betale kr 379 per måned, til en samlet pris på kr 9096.
Men: Om du bytter til ny mobil etter 12 måneder, starter en ny runde med nedbetalinger som strekker seg over 24 måneder.
* Alle abonnementene inkluderer også fri rollover av data. Dette betyr at du kan ta med deg ubrukt fri databruk over i neste måned. Dette er fint og rettferdig. Men merk, du kan maksimalt ta med deg en ekstra måneds datarasjon inn i den neste måneden.
* Alle nye mobilabonnement fra Telia inkluderer fri taletid, og gratis bruk av MMS og SMS, så lenge du ikke ringer til utlandet, til spesialnummer, eller via satellitter fra for eksempel skip eller oljeplattformer. Det er også gratis å ringe hjem til Norge om du er i Utlandet, eller å ringe til et annet utenlandsk nummer fra et tredjeland innenfor EU vel å merke.
Sammenlign med andre mobilabonnement
Telia har mange gode abonnementer med mange fordeler, men vi vil likevel anbefale å bruke vår mobilabonnement test for å finne billigst mobilabonnement for deg.